top of page

העתיד של בדיקת שדות הראייה

עודכן: 4 ביוני 2023

מאת פרופ׳ מיכאל ויסבורד - רופא עיניים מומחה לגלאוקומה


המכשיר המקובל לביצוע בדיקת שדות ראיה כיום הוא מכשיר מסוג המפרי Humphrey של חברת Zeiss – מכשיר ותיק ואמין, אך מדובר במכשיר גדול הדורש ישיבה מולו והקלקה על לחצן ידני בכל פעם שהמטופל מזהה גרוי עיני.


לאחרונה הופיעו מכשירים חדישים, חלקם כבר ניתנים לרכישה וחלקם נמצאים בתהליך פיתוח, העתידים להחליף את המכשיר הקיים.


1. ביצוע בדיקת שדות ראיה באמצעות טאבלט או מחשב ביתי:


האפליקציה הראשונה שפותחה בשנת 2012 למכשיר האייפד נקראת Visual Field Easy, אך היא אינה נמצאת יותר בשימוש. האפליקציה הוחלפה על ידי ה Melbourne Rapid Fields Test של חברת M&S - מדובר בעמדה ניידת קטנה, עם עמדת מסך קטנה ומקלדת ומאפשרת בדיקה במכשיר קומפקטי יותר, הדומה למחשב ביתי.





קיימים גם אתרים המציעים ביצוע בדיקה ביתית של שדה ראיה באמצעות מחשב נייד ביתי, כדוגמת Peristat Online Perimetry .


מכשיר מעניין נוסף הוא ה EyeCatcher – הכולל מסך ומצלמה קטנה שפועלת כ eye tracker ועוקבת אחרי תנועות העין. היתרון העיקרי של מכשיר זה הוא בכך שאין צורך להקליק על כפתור כאשר רואים גרוי אור, אלא מספיק להזיז את העין והמכשיר מבין שהנקודה נקלטה.


2. ביצוע בדיקת שדה ראיה באמצעות משקפי מציאות מדומה:


במקום ביצוע בדיקת שדה ראיה מול מכשיר גדול, במקרה זה מספיק להרכיב משקפי מציאות מדומה, והאפליקציה יודעת לבחון של שדה הראיה בכל עין בנפרד כאשר שתי העיניים פקוחות יחד. המכשיר קומפקטי מאד, וקיימות מספר חברות המפתחות מכשירים דומים. אחד המכשירים המובילים בקבוצה זו, הניתן לרכישה בארה״ב, נקרא VisuALL של חברת Olleys.


3. מכשיר מבוסס אלקטרופיסיולוגיה – בדיקה אובייקטית לחלוטין:


מכשיר nGoggle מבצע בדיקת שדה ראיה מבוססת משקפי מציאות מדומה, הכוללת גם חיבור לאלקטרודות המוצמדות לאיזור הגולגולת העורפית, ומעבירות סיגנלים חשמליים מוחיים מהבזקי אור המופיעים מול העין. המכשיר נמצא בשלבי פיתוח ראשוניים, אך אם יראה יעילות בעתיד, מדובר בפריצת דרך משמעותית, מכיון שהמכשיר לא דורש בכלל שיתוף פעולה מצד הנבדק.


לסיכום, קיימות שיטות שונות הצפויות להחליף את בדיקת שדה הראיה הקיימת, והמרוץ אחרי הבדיקה המושלמת עדיין נמשך.


בתמונות: מכשיר המפרי הגדול והותיק (תמונה עליונה), והמכשירים הותיקים (עם כוון השעון) - Melbourne Rapid Fields Test, מכשיר VisuALL ומכשיר ה nGoggle.





קישורים ומקורות:


bottom of page