top of page

גלאוקומה: חידושים באבחנה ובטיפול של הגורם המוביל בעולם לעיוורון בלתי הפיך


גלאוקומה היא הגורם המוביל בעולם לעיוורון בלתי הפיך. מדובר במחלה של עצב הראיה - העצב המחבר בין העין למוח ומעביר את המידע הראייתי. כאשר הלחץ בתוך העין גבוה מדיי, נגרמת פגיעה הדרגתית בסיבי עצב הראייה וכתוצאה מכך שדה הראיה הולך ומצטמצם באופן הדרגתי עד כדי אבדן ראייה וירידה תפקודית. קיימת חשיבות רבה לאבחון וטיפול מוקדם של גלאוקומה מכיוון שטיפול מתאים יכול להביא בדרך כלל לשימור של תפקודי הראייה ומניעת עיוורון.

הטיפולים המקובלים בגלאוקומה כיום הינם שימוש בטיפות עיניים, טיפול בלייזר, או טיפול ניתוחי – כולם מיועדים להורדה של הלחץ התוך עיני. אולם בשנים האחרונות הופיעו בדיקות אבחון וטיפולים חדשים שצפויים לשפר את יכולת האבחנה והטיפול במחלה זו.

חידושים באבחנה של גלאוקומה:

1.מדידה רציפה של לחץ תוך עיני

ה- FDA האמריקאי אישר לאחרונה שימוש בעדשת מגע חכמה שמטרתה ניטור של הלחץ התוך עיני במשך 24 שעות רצופות. העדשה הקרויה Triggerfish, מודדת את הלחץ התוך עיני ומשדרת אותו למחשב חכם, ומודדת לחץ באופן רציף בדומה להולטר לחץ דם. נתונים אלו עשויים לעזור לאבחן גלאוקומה, מכיוון שהם צפויים לאתר עלייה פתאומית בלחץ התוך עיני או שינויים תכופים בלחץ במהלך היום או הלילה. קיימים פיתוחים נוספים במחקר כמו השתלה של עדשה תוך עינית במהלך ניתוח קטרקט הכוללת סנסור שביכולתו למדוד לחץ תוך עיני ולשדר אותו למחשב חיצוני. בארץ אושר לאחרונה שימוש במכשיר למדידה ביתית של לחץ תוך עיני הנקרא Home iCare. מדידת הלחץ נעשית ללא מגע עם הקרנית ואינה כואבת.

2.בדיקות הדמיה חדשות

הבדיקות המקובלות לאבחון ומעקב אחרי גלאוקומה הן בדיקת שדה ראייה ו- OCT של עצב הראייה (OCT היא בדיקה המודדת את עובי סיבי עצב הראייה באזורים שונים). לאחרונה מפותחים אלגוריתמים שמאפשרים להשוות באופן ממוחשב בין השינויים בשדה הראייה לשינויים בעצב הראייה ולהקל על האבחנה והמעקב. בנוסף, נעשה שימוש בטכנולוגיה מסוג Adaptive Optics הלקוחה מתחום עולם הטלסקופים בחלל, על מנת לאבחן ברזולוציה גבוהה יותר אבדן סיבי עצב ראייה. בנוסף, בדיקות אלקטרופיסיולוגיות המודדות שינויים חשמליים בהולכה של עצב הראייה וסיגנלים חשמליים ברשתית עוברות התאמה למטופלי גלאוקומה על מנת להוות כלי עזר נוסף לאבחנה ומעקב.

3.שימוש בטלה-מדיסין (רפואה מרחוק)

השיפור של איכות הצילום והתקשורת באמצעות טלפונים חכמים ומצלמות חכמות מאפשרים צילום ברור של קרקעית העין ועצב הראייה ומסייעים לאבחנה של גלאוקומה. לאחרונה צילם מתמחה בבית חולים לעיניים בהרווארד את ה״סלפי״ הראשון של עצב הראייה. במקביל מפותחים מבחנים חדשים כמו בדיקת שדה ראייה ממוחשבת המותאמת לאייפד, או שימוש במציאות מדומה לבדיקת שדה ראייה על ידי שימוש בקונסולת Virtual Reality של אנדרואיד.

חידושים בטיפול בגלאוקומה:

4.מעבר מטיפות עיניים למנגנונים לשחרור מושהה של תרופות לגלאוקומה

דרך הטיפול העיקרית בגלאוקומה כיום היא שימוש בטיפות עיניים, אולם ידוע כי מטופלים רבים מתקשים לשים בטיפות, או שוכחים להשתמש בהן, וכתוצאה מכך אינם מאוזנים. מספר חברות מפתחות כיום שיטות חדשות להעברת התרופה לעין - שיטות שאינן כרוכות בשימוש בטיפות. לדוגמה, חברת Allergan מפתחת שתל תוך עיני המוזרק ללשכה הקדמית של העין ומאפשר לשחרור מושהה של תרופה להורדת תוך עיני במשך מספר חודשים. פיתוח נוסף הוא הכנסה של טבעת מצופה בתרופה להורדת לחץ תוך עיני לאזור העפעף התחתון ועליון המאפשרת גם כן שחרור מושהה של תרופה. חברתOcular Therapeutix פיתחה שתל המוחדר לדרכי הדמעות ומשמש לאותה מטרה – שחרור מושהה של תרופה לעין.

5.קבוצות חדשות של תרופות להורדת לחץ תוך עיני

בנוסף למספר קבוצות הקיימות כיום ומאפשרות הורדה של הלחץ התוך עיני, נבחנות כעת מספר תרופות חדשות, כמו Latanoprostene Bunod – תרופת המשלבת מולקולה הקרויה Nitrous Oxide ומאפשרת ניקוז מהיר יותר של נוזל מהעין והורדה של הלחץ. קבוצות נוספות הן מעכב האנזים הנקרא Rock, ותרופה הקרויה Trabodenoson – שתיהן גם כן מורידות את הלחץ בעין במנגנונים שונים.

6.ניתוח זעיר-פולשני

ניתוחי גלאוקומה המקובלים כיום יעילים מאד בהורדה של הלחץ התוך עיני, אך עלולים לגרום לסיבוכים באחוז לא זניח של המקרים. על כן מפותחות בשנים האחרונות שיטות אחרות להורדה של הלחץ בעין באמצעות ניתוח קטן יותר או ניתוח זעיר-פולשני (Minimally Invasive Glaucoma Surgery; MIGS). מדובר בקבוצה של ניתוחים שונים, ביניהם סטנטים שונים להורדה של הלחץ בעין כגון iStent , InnFocus, Hydrus , Xenואחרים, כמו גם טיפולי לייזר חדשים ((MP3 המשתמשים במיקרו-פולסים להעברה בטוחה יותר של אנרגיית לייזר לעין. חלק מטיפולים אלו אושרו לשימוש בארה״ב ובארץ והתוצאות הראשוניות נראות מבטיחות.

7.שימוש בתאי גזע והגנה על עצב הראייה

לתאי גזע פוטנציאל להתמיין ולהפוך לרקמות שונות בגוף, לכן נעשים ניסיונות מחקריים להשתמש בתאים אלו על מנת להחליף רקמות הנפגעות בגלאוקומה כמו עצב הראייה או ה- Trabecular Meshwork – אותה רקמה הנפגעת בגלאוקומה ומאפשרת ניקוז תקין של נוזל מהעין. אף על פי ששימוש בתאי גזע נראה טיפול עתידי מבטיח לגלאוקומה, נראה שצפויות לחלוף עוד שנים ארוכות עד שטיפולים אלו יאושרו לשימוש בני אדם.

טיפול אחר שנמצא כרגע במחקר הוא שימוש בהשתלה תוך עינית של תאים המשחררים חומרים נוירוטרופיים – המגנים על עצב הראייה. טיפול זה, המפותח על ידי חברת Neurotech, נוסה לאחרונה באופן קליני באוניברסיטת סטנפורד והראה תוצאות ראשוניות מעודדות.

לסיכום, העתיד צופן בחובו חידושים מעניינים ומבטיחים למטופלי גלאוקומה, והקידמה המחקרית והטכנולוגית תביא כמו בתחומים נוספים ברפואת עיניים, גם בגלאוקומה – אפשרות לאבחון מדויק ומוקדם יותר של המחלה וטיפול יעיל ובטוח יותר – ועל ידי כך יקטין משמעותית את הסיכון לאבדן ראיה כתוצאה מגלאוקומה.



bottom of page