top of page

טלהמדיסין - רפואה מרחוק למחלת הגלאוקומה

עודכן: 23 בנוב׳ 2018


כתבה שפורסמה באתר האינטרנט של בית החולים ״עין טל״ הסוקרת חידושים אחרונים בתחום הטלה-גלאוקומה.

מהי טלהמדיסין?

טלהמדיסין מאפשרת מתן שירותי רפואה למטופל מרחוק (לדוגמה מביתו או ממרפאה מרוחקת) בעזרת אמצעים טכנולוגיים. המהפכה הטכנולוגית של השנים האחרונות מאפשרת לכל מטופל גישה לסמארטפון, טאבלט או מחשב נייד עם מצלמה ועל כן מאפשרת תקשורת זמינה ומהירה בין מטופלים למטפלים.

בדיקות סקר עיניות באמצעות טלהמדיסין

עולם הטלה-רפואת העיניים בכלל והטלה-גלאוקומה בפרט מתפתחים בקצב מהיר. דוגמה לפרויקט דגל של טלהמדיסין בו לקחתי חלק פעיל בזמן שהותי בארה״ב הוא פרויקט Philadelphia Telemedicine Glaucoma Study - פרויקט במסגרתו טכנאים רפואיים יצאו לבצע בדיקות סקר במרפאות של רופאי משפחה בקהילה. בזמן ההמתנה של המטופלים לרופא המשפחה שלהם, צוות הטכנאים שלנו ביצע בדיקת ראיה, צילום צבע של קרקעית העין ומדידת לחץ תוך עיני ללא צורך בטיפות אלחוש או הרחבה של האישון. התמונות והמידע הרפואי עברו למרכז קריאה בבית חולים שם הן פוענחו ומטופלים בסיכון הוזמנו לבדיקה מלאה לאבחון של גלאוקומה ומחלות עיניים אחרות. אלפי מטופלים השתתפו ואובחן מספר רב של מטופלים עם מחלות עיניים שונות כולל גלאוקומה, שלא היו מודעים כלל למחלתם. מחלות נוספות שהתגלו במהלך הפרויקט היו קטרקט, ניוון רשתית ומחלת רשתית סוכרתית.


מימין – מדידת לחץ תוך עיני ללא צורך בטיפות אלחוש. משמאל – מצלמה ניידת לצילום קרקעית העין.

שימוש באינטליגנציה מלאכותית ולמידה עמוקה לזיהוי גלאוקומה ומחלות עיניים נוספות

צילום קרקעית העין ועצב הראיה של מטופלים עם גלאוקומה מאפשרים באמצעים הטכנולוגים הקיימים כיום פיתוח של תוכנות שידעו לזהות באופן אוטומטי מי נמצא בסיכון לפתח את המחלה ללא צורך בפיענוח של רופא. אותן תוכנות מפותחות באמצעות בינה מלאכותית או למידה עמוקה – שיטה בה ״מלמדים״ או ״מאמנים״ את המחשב לזהות תמונות עם מאפיינים מסוימים על ידי שימוש במספר רב מאד של תמונות. תוכנה כזו צפויה לייעל את מערכת בדיקות הסקר למחלות עיניים ובימים אלה מספר גופים וחברות נמצאות בתהליכי פיתוח דומים כולל חברת IBM, גוגל ואחרות.

בדיקות עצמיות מרחוק לזיהוי גלאוקומה

לאחרונה הוצגו מספר פיתוחים רפואיים מעניינים שמאפשרים בדיקות עיניים עצמיות. באוניברסיטת הרווארד צילם מתמחה לרפואת עיניים את הסלפי הראשון של עצב הראייה באמצעות סמארטפון ועדשה נלוות. חברת אייקר פיתחה מוצר, שניתן לשימוש כיום גם בישראל, שמטרתו מדידה עצמית של לחץ תוך עיני בשימוש ביתי. קיימים פיתוחים של מכשירים ביתיים אחרים לבדיקה עצמית של שדות ראיה באמצעות טאבלט או אפילו באמצעות קונסולה של מציאות מדומה המורכבת על גבי סמארטפון. פיתוח נוסף הוא עדשת מגע המאפשרת מדידה רציפה של לחץ תוך עיני במשך 24 שעות, בדומה להולטר לחץ דם. חברת סטרט-אפ ישראלית אפילו מפתחת אמצעי לבדיקה של מספר המשקפיים מהבית. העתיד כבר כאן.


משמאל לימין: מדידה עצמית ביתית של לחץ תוך עיני; בדיקת שדה ראיה באמצעות טאבלט; משקפי מציאות וירטואלית המאפשרות בדיקת שדה ראיה; עדשה המודדת לחץ תוך עיני באופן רציף.

לסיכום, הטכנולוגיה ועולם ה- digital health עומדים לשנות את פני הרפואה ורפואת העיניים כפי שאנו מכירים אותם כיום. בעוד עשור או שניים הדרך בה מטופלים יאובחנו ויימצאו במעקב רפואי צפויה להיות שונה לחלוטין מהמקובל כיום. הטכנולוגיה תאפשר בדיקת עיניים יעילה יותר, נוחה ומדויקת יותר, תאפשר זיהוי מוקדם וטיפול מוקדם במחלות עיניים כמו גלאוקומה ומחלות עיניים אחרות ועל כן תעזור למנוע אבדן ראיה ועיוורון.


bottom of page