top of page

השפעה של תזונה ואורח חיים על גלאוקומה

הורדה של הלחץ התוך עיני היא הטיפול המקובל בגלאוקומה – על ידי טיפות, לייזר או התערבות ניתוחית. אך ישנן עדויות כי הרגלי תזונה ואורח חיים עשויים להיטיב (או להחמיר) גלאוקומה או לחץ תוך עיני.


פעילות גופנית:


פעילות גופנית אירובית מסייעת להורדה של הלחץ התוך עיני. כמו כן, נמצא קשר בין חוסר פעילות גופנית לבין חומרת הפגיעה בשדות הראיה בגלאוקומה. עם זאת, ישנן תנוחות מסוימות שעלולות לגרום לעלייה בלחץ התוך עיני, כגון עמידת ראש ממושכת או תרגילי יוגה בהם הראש נוטה כלפי מטה זמן ממושך. גם דחיקת משקולות עלולה גרום לעליה משמעותית בלחץ התוך עיני ומומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל לגבי פעילויות אלו בחולי גלאוקומה.


תזונה ועישון:


אכילה של ירקות / עלים ירוקים עשויה להיטיב עם חולי גלאוקומה, במיוחד כאלו העשירים בניטראטים ובאנטי אקודיסנטים כגון קייל או עלי קולרד (ממשפחת הכרוביים).

לגבי שתיית קפה, הדעות חלוקות. אחד המחקרים מצא כי צריכה מוגברת של קפאין העלתה מעט את הלחץ התוך עיני, אך גם שיפרה את זרימת הדם לעין, ולכן צריכה מתונה של קפה כנראה אינה מביאה לשינוי משמעותי במצבם של חולי גלאוקומה.

עישון סיגריות הינו גורם סיכון משמעותי למחלות רבות כולל מחלות לב וכלי דם, מחלת ריאות, ושבץ מוחי, אך נכון להיום אין הוכחה ברורה כי הוא מעלה משמעותית את הסיכון לפתח גלאוקומה.


לחץ דם:


שמירה על לחץ דם מאוזן חשובה מאד למניעה של מחלות לב וכלי דם. עם זאת, לחצי דם נמוכים באופן קיצוני עלולים לפגוע באספקת הדם לעצב הראיה, לכן במטופלים עם גלאוקומה עם החמרה בשדות הראיה למרות לחץ תוך עיני מאוזן, ובמיוחד באלו ללא גורמי סיכון לבביים נוספים, כדאי לוודא הטיפול יתר בתרופות להורדת לחץ דם לא מביא לערכי לחץ דם נמוכים מדי.



מקור:


Ophthalmology Times, Lifestyle modifications may help control glaucoma progression. July 15, 2017






bottom of page