top of page

מדידה ביתית של לחץ תוך עיני

עודכן: 12 בפבר׳

מאת פרופ׳ מיכאל ויסבורד - רופא עיניים מומחה לגלאוקומה


מהו לחץ תוך עיני?


לחץ תוך עיני הוא הלחץ המופעל על העין על ידי נוזל גלגל העין (בדומה ללחץ אוויר המופעל על כדור כדורגל או על צמיג ברכב).  לחץ תוך עיני מוגבר הוא גורם סיכון משמעותי להתפתחות גלאוקומה, מכיון שהוא עלול להוביל לנזק לעצב הראייה ולאובדן ראייה לאורך זמן.


עצב הראייה משמש ככביש המידע המהיר בין העין למוח. כאשר הלחץ התוך עיני מוגבר, מופעל לחץ על עצב הראיה העלול לגרום נזק בלתי הפיך – אבדן סיבי עצב, ובהמשך פגיעה בשדה הראיה ובחדות הראיה.


הקשר בין לחץ תוך עיני לגלאוקומה


בעוד שלחץ תוך עיני גבוה הוא גורם סיכון מרכזי בגלאוקומה, יש לציין שלא כל האנשים עם לחץ תוך עיני מוגבר מפתחים גלאוקומה, ולהפך -  חלק מהאנשים עם לחץ תוך עיני בטווח הנורמה עלולים לפתח גלאוקומה. גורמי סיכון אחרים, כגון היסטוריה משפחתית, גיל ומוצא, ממלאים אף הם תפקיד בהתפתחות גלאוקומה.


ניטור קבוע של לחץ תוך עיני הוא היבט חשוב בניהול מחלת הגלאוקומה. ניטור כזה מאפשר לרופא העיניים להעריך את יעילות הטיפול ולבצע התאמות נדרשות. באופן מסורתי, ניטור זה מבוצע בביקורים במרפאה, אך ההתקדמות הטכנולוגית סללה את הדרך לאפשרויות ניטור ביתיות.


מדידה ביתית של לחץ תוך עיני


בשנים האחרונות צוברת תאוצה טכנולוגיה חדשה המאפשרת מדידת לחץ תוך עיני בבית, ללא שימוש בטיפות אילחוש (הרדמה). המכשיר למדידת לחץ תוך עיני נקרא iCare Home, והוא משמש על פי רוב לביצוע עקומת לחץ: המטופל מקבל בהשאלה את המכשיר לביתו למשך חמישה ימים, במהלכם נמדד הלחץ התוך עיני מספר פעמים ביום (בד״כ 5 פעמים), כך שניתן להעריך את רמות הלחץ התוך עיני גם מחוץ לשעות העבודה של המרפאה, למשל מוקדם בבוקר מיד לאחר היקיצה, או בשעות הלילה. המכשיר יחסית קל ונוח לשימוש, ומאפשר לעקוב אחרי הלחץ התוך עיני בשעות שונות במשך היום.


היתרונות של ניטור ביתי

 

ניטור תכוף:

ניטור ביתי מאפשר מדידות תכופות יותר בהשוואה לביקורים במשרד, ולתת תמונה מקיפה יותר של הלחצים התוך עיניים גם בשעות הבוקר המוקדמות והלילה.

 

נוחות:

ניטור ביתי יכול במקרים מסוימים להחליף או להתווסף למדידת לחץ תוך עיני במרפאה ובכך במקרים מסוימים יכול להפחית את מספר הביקורים במרפאה.

 

גילוי מוקדם:

ניטור קבוע בבית מאפשר זיהוי מוקדם של כל שינוי משמעותי בלחץ התוך עיני. התערבות בזמן יכולה לסייע במניעת נזק נוסף לעצב הראייה ולשמור על הראייה.

 

טיפול מותאם אישית:

ניטור ביתי מעודד תפקיד פעיל יותר של המטופל במחלתו ויכול לסייע לרופא לקבל החלטות מושכלות לגבי תוכנית הטיפול בהתבסס על הנתונים שנאספו.


מגבלות:

 

בעוד ניטור ביתי של לחץ תוך עיני מציע מספר יתרונות, חיוני לקחת בחשבון גורמים מסוימים ואמצעי זהירות:

 

דיוק:

מכשירי ניטור ביתי הם בדרך כלל מדויקים, אולם עלולים במקרים מסוימים להיות לעיתים פחות מדויקים מהמכשיר במרפאה. כיול נכון ועמידה בהוראות הם חיוניים לצורך הפקדת מדידה נכונה.

 

מדידה ביתית אינה תחליף לטיפול מקצועי:

ניטור ביתי יכול להוות השלמה חשובה למעקב, אך אינו אמור להחליף בדיקות עיניים מקיפות מעבר ללחץ התוך עיני, כגון בדיקות שדה ראייה ובדיקת עצב הראייה.

 


למי מתאימה הבדיקה?


לעיתים מומחה הגלאוקומה יפנה לביצוע עקומת לחץ כאשר הלחצים במרפאה נמוכים יחסית, אך קיימת החמרה בבדיקות העזר כגון שדה ראיה או OCT של עצבי הראייה. מקרים אחרים הם מטופלים עם לחץ תוך עיני מוגבר ועצבי ראיה תקינים – על מנת לראות האם ערכי הלחץ התוך עיני במהלך שעות שונות של היום מגיעים לערכים גבוהים במיוחד הדורשים טיפול נוסף. במקרים אחרים, מטופלים רוכשים ישירות את המכשיר על מנת לעקוב בעצמם אחרי ערכי הלחץ התוך עיני.


מדידת הלחץ אמנם פחות אמינה מזו המתקבלת במרפאה על ידי רופא עיניים מומחה לגלאוקומה, אך היא יכולה להצביע על מגמות שעשויות להביא לשינוי הטיפול הרפואי.


דוגמאות לעקומת לחץ יומית:




במקרה זה נצפתה החמרה מהירה בשדה הראיה, אך במרפאה נמדדו ערכים נמוכים של לחץ תוך עיני. עקומת לחץ יומית הראתה קפיצות משמעותיות של הלחץ במשך היום בעין ימין.




מטופלת עם עצבי ראיה תקינים שדות ראיה תקינים ולחצים גבוליים במרפאה. עקומת לחץ הראתה לחצים גבוהים מאד - מעל 30 ממ״כ ולכן הוחלט על צורך בטיפול להורדת לחץ.




 המכשיר ניתן להשכרה במרפאות החוץ של בית החולים איכילוב בתשלום.


לתיאום פגישת ייעוץ עם פרופ ויסבורד התקשר 03-5299899 או קבע תור אונליין באתר דוקתורים.



bottom of page